Assalamualaikum.......

Bismillahirrahmanirrahiim
Kutuliskan Untaian-untaian kata sederhana dari gadis sederhana, Menjadi Rangkaian kalimat penghubung cerita indah yang berupa rahasia besar sang Ilahi dalam hidupku....KuLukis kisah hidupku di atas kanvas sang mahakarya "Rabb_ku"...

Sabtu, 12 Januari 2013

... Air dan Wanita ...

Apa kaitannya wanita dg air? Sebenarnya, sifat2 air banyak terdapat dlm diri wanita. Sebagai contoh, walaupun air itu lembut, ia tetap dapat menghancurkan seketul batu walaupun mengambil masa yg lama.

Ini terbukti begitu kuatnya pengaruh wanita sehingga salah seorang maharaja china bisa kehilangan takhtanya disebabkan mereka. Hanya karena wanita juga Taj Mahal yg menjadi salah 1 dari 7 keajaiban dunia sudah terbina. Tanpa air, manusia tidak dapat meneruskan hidup lebih dari 3 hari.

Begitu juga lelaki, tanpa wanita yg menjadi penyemangat semangat masakan mereka dapat mendaki hingga ke puncak kejayaan. 70peratus permukaan bumi yg kita duduki ini terdiri dari air. Betul bukan?

Tidakkah ianya menepati keadaan sekarang dimana wanita lebih ramai menghuni permukaan bumi ini berbanding lelaki. Bagaimana pula dg perubahan molekul air? Bila dipanaskan, ianya akan bertukar menjadi uap, dan bila ia di dinginkan, ianya bertukar menjadi es. Ini menunjukkan air itu tidak stabil.

Dalam arti kata lain, emosi wanita sukar utk dikawal. Sukar utk menjangka tindakan yg bakal dilakukan wanita bila emosi menguasai diri. Walau apa pun, lelaki tetap memerlukan seorang wanita utk berbagi suka duka, kejayaan, kekecewaan, cinta dan sayang sebagaimana pentingnya air kepada manusia.

Dari Abu Said al-Khudri r.a bahwa Nabi S.A.W bersabda:
"Sesungguhnya dunia ini manis dan indah dan sesungguhnya Allah menjadikan kamu wakil menguruskan apa yg ada padanya, maka dg itu ia sentiasa memperhatikan bagaimana cara kamu menjalankan urusan itu, oleh itu hendaklah kamu menjaga diri dari keburukan yg disebabkan oleh dunia. Dan khasnya oleh perempuan, karena sesungguhnya fitnah yg mula2 menimpa kaum Bani Irael adalah berpunca dari orang2 perempuan". (MUSLIM)

Sahabatku Fillah..
Jadilah seperti air, sejuk dan menyembuhkan. Dalam kelembutan ada kekuatan. Mampu melekukan kerasnya batu, mampu merintangi laluan yg berliku, dari hulu ke hilir mengalir tanpa lesu. Bersifatlah seperti air yg juga mengikut bentuk walau dimana ia berada, sentiasa dapat menyesuaikan diri dlm apa keadaan, panasnya menjadi seruap uap dan sejuknya menjadi sekeras es.

Hidup Itu Indah_Life Is Beautiful
Keep semangat meraih Cinta dan Ridha-Nya
Wallahu a’lam bishawab.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar